تاریخچه طراحی سایت تاسیساتی
شاید از دید برخی قدیمی های بازار تاسیسات، عرضه و فروش تاسیسات مجازی را در فضای وب به جهت شکل خاص و خصوصیت های این تولیدات و همینطور قیمت بالای آنان به هیچ وجه صحیح نباشد.
حتی بسیاری از این اشخاص هم ادعا مینمایند که خرید و فروش اینترنتی تاسیسات به هیچ وجه امکان پذیر نیست.
تجربه ما صریحا این ادعا را رد مینماید.
امروزه وبسایت های بزرگ و بین المللی مانند آمازون کمپرسورها و تاسیسات غول پیکر صنعتی را نیز به سراسر جهان به طور اینترنتی میفروشند.
در دهه های قبل، عرضه تاسیسات نیمه سنگین و سبک ساختمانی و مکانیکی مانند گونه های چیلر و هواساز، پمپ، کندانسور، کمپرسور، بویلر و… در اینترنت، رشد گسترده ای داشته میباشد.
امروزه بسیاری از محصول های تاسیساتی به راحتی و حتی بدون مراجعه حضوری در میان مشتری و فروشندگان تنها در بستر اینترنت خریدوفروش میگردند.
اصلا چه نیازی به ساخت وب سایت تاسیسات ساختمانی میباشد؟
صنعت ساختوساز از قدیم تاکنون رونق داشته و در آینده حتی وسیع تر از این نیز خواهد شد
این حقیقت از کسی پوشیده نیست که با افزایش جمعیت و توسعه و گسترش صنعت ساختمان، نیاز به تاسیسات ساختمانی نیز همواره بیشتر و بیشتر شود.
امروزه شرکت های زیاد در حال ساختوساز تاسیسات ساختمانی از جمله لوله و اتصالات، شیرآلات آشپزخانه، لوازم آتش نشانی و اطفا حریق و دیگر تاسیسات ساختمانی می باشند و نمایندگی ها و دکان های زیادی در حال فروش آنها میباشند.
ولی آن فروشگاهی برنده میباشد که تبلیغات ارزنده ای انجام داده و برند خود را بر سر زبان ها انداخته میباشد.
به جرات میتوان بیان کرد مهمترین و یکیاز مناسب ترین راه های تبلیغ و برندسازی داشتن یک وب سایت تاسیسات ساختمانی میباشد.
مهمترین مزایای یک وبسایت تاسیسات ساختمانی برای صاحب خویش در لیست زیر جمع آوری گردیده است که میزان اهمیت آن را برای هر کسی دراین حوزه به خوبی آشکار نموده است.
- ایجاد برند مخصوص و برندسازی
- فروش تولیدات( تاسیسات ساختمانی)
- جذب مشتری های ثابت
- جذب نمایندگی ها
اصول طراحی وب سایت تاسیساتی
طراحی وب سایت تاسیساتی به جهت تفاوتی که در اصل تولیدات ارائه گردیده آن و مخاطبان آن با بقیه وبسایت های فروش مستقیم وجود دارد، کمی متفاوت میباشد.
از جمله طراحی وب فروشگاهی مخاطبان اینگونه وبسایت هایی طیف گسترده ای از عموم میباشند که تولید های مختلف این وب سایت را خریداری مینمایند.
البته در طراحی یک وب سایت تاسیساتی، چنین شرایطی نیست.
مخاطبان شما در یک وبسایت تاسیساتی، فعالان بازار تاسیسات مکانیکی، مهندسان، پیمانکاران و انبوه سازان میباشند.
اینگونه اشخاصی به صورت ویژه ای در وبسایت شما بهدنبال هدف ها و اطلاعاتی مختلف با اشخاص ساده میباشند.
براین اساس اصل اول و اصلی در ساخت وب سایت تاسیسات مکانیکی، شناسایی مخاطبان و پیاده سازی قالب های گرافیکی و محتوایی و حتی رابط کاربری بر اساس نظر، ذوق و سلیقه و نیازهای آنها میباشد.
فرض فرمائید یک مهندس تاسیساتی قصد داشته باشد یک هواساز از وب سایت شما خریداری نماید.
تفاوت این مشتری با یک مشتری معمولی که بهدنبال یک هواساز میباشد، در اطلاعات و ویژگی های فنی میباشد.
مهندس تاسیساتی به خوبی می داند ظرفیت گرمایی یا این که سرمایی چیست، او میداند توان پمپ یا این که کمپرسور چیست.
ولی یک شخص معمولی بدون اطلاع از چنین مشخصاتی به وب سایت شما خواهد آمد.
ولی بایستی بهاین امر نیز اشاره کنیم که اشخاص عادی مجموعه کوچکی از مخاطبان وب سایت های تاسیسات مکانیکی می باشند.
حال بایستی مطابق با خواسته ها و نیازهای هرگروه از مخاطبان، اقدام به پیاده سازی قالب محتوایی و بقیه ابزارهای اثرگذار فرمایید.
از این زاویه، ساخت وب سایت تاسیساتی شبیه با طراحی وب سایت ساختمانی میباشد.
چون در تارنما های ساختمانی هم شما مخاطبان فنی دارید نه مخاطبان و مشتریان معمولی! بدین ترتیب تشابهاتی میان این وب سایت ها از دید نوع سرویس های ارائه گردیده میتواند وجود داشته باشد.
نگه داشتن مشتری در صفحه های یک وب سایت تاسیسات مکانیکی
یکی دیگر از اصل هایی که در پیاده سازی تمامی وبسایت ها به آن دقت میشود، طراحی قالب گرافیکی و محتوایی میباشد که مشتری را هرچه بیشتر در صفحه های وب سایت شما حفظ نماید.
یعنی هرچه دیرتر سربرگ های بازشده از وب سایت شما بسته گردد، وبسایت شما اعتبار بیشتری خواهد گرفت.
البته از سوی دیگر بایستی بدانید که اکثر مشتریان وب سایت های شما اشخاص حرفهای میباشند و بهسرعت ممکن میباشد از داده های حاشیه ای عبور کرده و از صفحه شما بیرون شوند!
چون هم وب سایت شما با نرخ بانس ریت بالاتری به کارش ادامه می دهد، هم اینکه این خروج مشتری احتمالا بدون برگشت میباشد و شما نتوانسته اید نظر اورا جلب نمائید.
برای این منظور راهکارهای مختلفی از سوی مجموعه های طراح پیش بینی میگردد که میتواند حتی حرفهای ترین مشتری ها را نیز داخل وبسایت تاسیساتی حفظ نماید.
بر اساس دو اصلی که تا به اینجای مطلب برای شما بیان کردیم، تیم پیاده سازی برای طراحی وب سایت تاسیساتی به طور استاندارد و حرفهای، بایستی رویه ای منطبق بر طراحی وب سایت شرکتی را در پیش گیرد.
چون شما در واقع علاوه بر بستر مطلوب معرفی و فروش بدون واسطه محصول ها، نیاز به سیستم های توانمند رابطه با مشتریان، مدیریت مشتریان، تولید محتوا و… دارید.
کهاین مشخصات همگی بخش هایی از یک ساخت وب سایت شرکتی اصولی میباشند.
مهمترین ابزارها در ساخت وب سایت شرکت تاسیساتی
هنگامیکه درباره ی ابزارهای یک وب سایت خوب تاسیساتی سخن می کنیم، در واقع منظور هر افزونه، قالب، منو، دانلود فایل، سرویس های پرداخت و سرویس های کاربری میباشد که عمل را برای مشتری از هر نظر آسان تر نماید.
کاربر شما بایستی بتواند راحت تر از سایر وبسایت ها به داده های داخل وبسایت شما دسترسی پیدا نماید.
مشتری که به وبسایت شما می آید همان گونه که گفتیم کسی میباشد که به خوبی از اصطلاحات فنی این حوزه سر در می آورد.
بدین ترتیب شما می بایست سطح داده های تخصصی ارائه گردیده در محصول های خویش را بسیار بالاتر ببرید.
اینگونه افرادی بهدنبال اعداد و ارقامی از قبیل بازدهی، ضریب سرمایش، ضریب گرمایش، توان مشعل یا این که…. میباشند.
در مقایسه با اشخاص معمولی که بهدنبال داده های کلی تاسیسات مانند قیمت، ابعاد و… میباشند؛ کار شما بسیار دشوار تر خواهد بود.
در بخش بعدی دلیل این دشواری را برای شما بیشتر توضیح میدهیم.
رابط گرافیکی قشنگ؛ عاملی تاثیرگذار در دید کلی کاربر
شاید بنرها و پوسترهای قشنگ با پیاده سازی های خلاقانه نتوانند زمان زیادی از مشتری بگیرند.
ولی حداقل کاری که میتوانند انجام دهند، افزایش کلاس کاری شما در ذهن مشتری میباشد.
همینطور داده های اصلی و عکس های باکیفیت کمک مینمایند تا مخاطب تشویق به کلیک بر روی بنرهایی گردد که شما در ابعاد بزرگتر در وبسایت قرار داده اید.
این بنرها معمولا مرتبط با تولیدات ویژه یا این که محصولاتی میباشد که فروش بیشتری دارند یا این که سود بیشتری برای مجموعه شما ایجاد مینمایند.
نکته مهمی که نقش تیم گرافیکی را در تولید وب سایت تاسیساتنشان میدهد، تهیه و تنظیم ابعاد و مکان های قرارگیری انواع بنرها و پوسترها میباشد.
با انتخاب صحیح و پوشاندن فضاهای طرفین وب سایت، حتی میتوان از بنرها در بکگراند صفحه ها به کار گرفت تا جلوه بصری وب سایت زیباتر نشان داده گردد.
داده های تخصصی؛ مهمترین بخش معرفی تولید های شما
در بخش های بالاتر در زمینه ی طیف مخاطبان شما در چنین سایتی صحبت کردیم.
برای چنین مخاطبانی که اصطلاحا استفاده کننده نیز یا این که مخاطب حرفهای نامیده میگردند، داده های تخصصی و دقیق مانند بازده عملی و بازده اسمی دستگاه های تاسیساتی بسیار اهمیت دارد.
همینطور در قیمت دهی به چنین مخاطبانی می بایست توجه فرمایید.
تلاش فرمائید تا آنان را از روش شبکه های عمومی و اتصال صفحه های مجازی به وب سایت، وادار به تماس با خویش نمائید.
ولی این نوع مخاطبان صرفا مختص به وب سایت های تاسیساتی نیستند.
به عنوان مثال برای ساخت وب سایت لوله و اتصالات نیز چنین شرایطی وجود دارد و شما با کاربر های فنی رو به رو میباشید.
با به کار گیری از کاتالوگ های شرکت تولید کننده کالا میتوان تا حدودی زمان مناسبی از این اشخاص روی صفحه های وب سایت گرفت.
اما بهتر میباشد این کاتالوگ ها و داده های مختصر و موثر را با استراتژی قیف اطلاعاتی و با یک استراتژی خاص در دست مشتری قرار دهید.
دراین باره میتوان از مگامنوها یا این که جعبه های کشویی بهره مند شد و هر عدد مانند درصد بازده را زیر عنوان مورد نظر از جمله بازده عملی مخفی کرد.
مشتری مجبور به کلیک کردن برای مشاهده چنین اطلاعاتی میباشد.
ولی نباید زیاد مشتری را مجبور به کلیک روی جعبه های کشویی کرد.
چون ممکن میباشد با تعداد زیاد این جعبه ها مشتری خسته شده و صفحه را ببندد.
برای داده های اصلی و اعداد و ارقام اصلی که آنان بهدنبال آن می باشند بایستی از اینگونه تکنیک هایی استفاده نمود.
وبلاگ وب سایت تاسیساتی؛ ابزاری توانا برای هدایت مخاطبان به صفحه های فروش وب سایت
نقش وب لاگ توانا در فعال سازی وب سایت تاسیسات دقیقا به اندازه تک تک فرایند طراحی وب سایت اهمیت دارد!
آری درست متوجه شدید. مهمترین بخش از کار شما در طراحی وب سایت تاسیساتی، پیاده سازی وب لاگ و تعیین استراتژی محتوا و انتخاب پوسته های محتوایی وبسایت میباشد.
دقت داشته باشید که در کنار محتواهای متنی و تصویری، قالب شما می بایست انعطاف مورد نیاز را برای ویدئو مارکتینگ داشته باشد.
چون در وبسایت های تاسیساتی به خصوص در نمونه های ایرانی، فقدان استفاده از ویدئو های کیفیت عالی به شدت احساس می گردد.
در حالتیکه استفاده درست از این ویدیوها و اتصال وب سایت به کانال های ویدیویی مانند آپارات و یوتیوب، میتوان نتایج فوق العاده ای به دست آورد.
بدین ترتیب می توانید با انتخاب جعبه های منعطف، دارای تصویر، متن و بخش اختصاصی برای ویدئو میتوانید در کوتاه مدت نتایج خوب به دست آورید.
نقش طراح وب سایت تاسیسات در اینجا، بیشتر استراتژِی محتوا و اتصال وب سایت به شبکههایمردمی دیگر میباشد.
در دریافت بازدید و جابجایی مشتریان از ویدیوها به وبسایت، نتیجه های اخیر نشان از اثر فوق العاده ویدیوها دارد.
این امر به دلیل آن میباشد که گوگل در آخرین الگوریتم های خود اعتبار بیشتری به پادکست و کلیپ میدهد.
بقیه نکات و ابزار اساسی در موفقیت در طراحی وب سایت تاسیساتی
طراح شما بایستی یک گالری قشنگ با استفاده از اسلایدرهای خوشگل پیاده سازی نماید.
همینطور توجه نمایید تا از وبسایت دوزبانه به کارگیری نکنید.
چون بازدهی وبسایت شمارا به طور معناداری کاهش میدهد.
دقت نمائید که ممکن میباشد در مشکلات مربوط به پنالتی وب سایت نیز وب سایت های دوزبانه سریع تر پنالتی گردیده و نابود می شوند.
درگاه امن پرداخت، تضمین امنیت حمله های سایبری، تضمین امنیت فضای کاربری مخاطبان و مشتریان، پلاگین های فرم ساز برای دریافت و بایگانی کردن داده های مشتریان برای به کارگیری در CRM، پنل پیامکی و اطلاع رسانی ایمیلی نیز از سایر ابزار اصلی و حیاتی برای یک وبسایت تاسیساتی می باشند.
توجه داشته باشید که ابزار تازه مانند تصاویر پانوراما و تورهای مجازی نیز میتوانند هم در اعتمادسازی و هم در سطح حرفهای وب سایت شما اثر زیادی داشته باشند.
اهمیت وجود فروشگاه در طراحی وب سایت تاسیسات ساختمانی
مطمئنا برای فروش تاسیسات ساختمانی نیاز به یک فضای فروشگاهی در وب سایت است که می توان این فضا را با فروشگاه ساز هایی همانند ووکامرس ساخت.
نرم افزار تجارت الکترونیکی یا این که فروشگاه ساز، ابزاری میباشد که تمامی فرایند های فروشگاه اینترنتی از طریق آن انجام میگردد.
به عنوان مثال، در مدیریت موجودی، حذف و اضافه کردن تولیدات، پردازش پرداختیها، محاسبه مالیات، اجرای توصیهها و موارد شبیه به مالک یا این که مسئول فروشگاه کمک مینماید.
این گونه ابزارها هر چیزی که برای اداره یک فروشگاه آنلاین نیاز دارید را در دست شما قرار میدهند و مجموعاَ، مدیریت فروشگاه را تسهیل و تسریع مینمایند.
دسته بندی محصول ها در وب سایت تاسیسات ساختمانی:
یک وب سایت تاسیسات ساختمانی را در نظر بگیرید که در آن انواعی از تاسیسات ساختمانی برای مثال لوله و اتصالات و … به طور پراکنده قرار گرفته میباشد.
مثلا لوله های آب همراه با امکانات گرمایشی در یک صفحه قرار گرفته اند و هیچ دسته بندی شکل نگرفته میباشد.
قطعا بازدید کننده نمی تواند به راحتی به محصول مورد نظر خویش و محتوای آن دسترسی پیدا نماید.
سردرگمی مخاطب قادر است بر ذهنیت وی نسبت به سایت و برند شما تاثیر منفی گذاشته و احتمال اینکه مخاطب وب سایت شمارا ترک نماید نیز افزایش مییابد.
براین اساس در طراحی وب سایت تاسیسات ساختمانی می بایست دقت نمود تا یک ساختار استاندارد برای دسته بندی تولیدات و همینطور یک سیستم جستجو قدرتمند ساخت.
- ۰۱/۰۵/۲۰