دانستنی ها

مجموعه ای از دانستنی های حوزه های مختلف

دانستنی ها

مجموعه ای از دانستنی های حوزه های مختلف

  • ۰
  • ۰

اصول طراحی لوگو

هر کسب‌وکاری که میخواهد در بازار بماند بایستی کارهایی انجام دهد و مراحلی را طی نماید.

برای مثال تیم متخصص جمع می‌نماید، کسب‌وکار را ثبت می‌نماید تا ازنظر رسمی مشکلی پیش نیاید.

علاوه‌بر آن کارها، کسب‌کار/برند بایستی اسم و لوگوی مناسب و متمایز خودش را داشته باشد.

اغراق نیست اگر گفته گردد انتخاب اسم و پیاده سازی لوگوی مطلوب از دشوار‌ترین قسمت‌های کار میباشد.

پیاده سازی لوگو کار ظریف و حساسی میباشد. لوگوی هر کسب‌وکار علامت آن کسب‌وکار میباشد. مشتری بایستی مارک را با آن لوگو به‌خاطر بسپارد.

صاحبان برند به دیزاینر یا طراح ایلاستریتور می گویند که چه‌جور لوگویی میخواهند (درواقع کار را به وی سفارش میدهند).

طراح می بایست یکسری طرح بزند و به صاحب کار نشان دهد. شاید کارفرما از هیچ‌کدام خوشش نیاید و طراح مجبور گردد طرح‌های جدیدی بسازد.

دیزاینر برای پیاده سازی لوگو چه اصولی را بایستی رعایت نماید؟ اصولا آیا پیاده سازی لوگو اصول و قواعدی دارد؟

لوگو‌ها چطور پیاده سازی شوند، لوگوهای خوبی خواهند بود؟

ایلاستریتور از نرم‌افزارهای قدرتمندی میباشد که برای پیاده سازی لوگو به‌کار گرفته میشود.

اصول پیاده سازی لوگو (Logo Design Principles)

پیاده سازی لوگو برای خودش تخصصی میباشد. هر طراحی که گرافیک یا ایلاستریتور بلد میباشد نمی‌تواند لوگوهای اثرگذار و موفق طراحی نماید.

لوگو وسیله‌ای برای رابطه‌ برقرارکردن با انسان‌هاست. لوگوی برند با کاربر حرف میزند و پیامی را به آن می رساند.

داشتن لوگوی تاثیرگذار و مخصوص برای برندها بسیار مهم میباشد زیرا لوگوی یک برند میباشد که اولا آن را از رقبا متمایز می‌نماید و دوما همه‌جا (در دنیا واقعی و مجازی) نماد برند می شود.

به این ترتیب پیاده سازی لوگو نیاز به علم گرافیک و همینطور درک عمیق از بازار و برند و کاربر آن دارد.

لوگو برنامه ای گرافیکی میباشد که ماموریتی دارد و درصورتی که نتواند آن ماموریت را به‌سرانجام برساند، شکست خورده میباشد.

درواقع، مارک و طراح لوگو باهم شکست خورده‌اند. (یادتان میباشد که چندوقت پیش ایرانسل از لوگوی جدیدش رونمایی کرد؟

لوگو آن‌قدر بد طراحی گردیده بود که موجی از نقد را در فضای مجازی به دنبال داشت.)

حتما وقتی طرحی تااین‌اندازه مهم میباشد، پیاده سازی آن می بایست اصول و قواعدی داشته باشد.

در پیاده سازی لوگو باید به همه‌چیز (رنگ، فونت حروف، ضخامت فونت، خطوط و شکل‌ها و …) توجه گردد و همه‌چیز حساب‌گردیده انتخاب گردد.

طراح می بایست اولا براساس پیام برند و چیزی که برند میخواهد به مخاطبش منتقل نماید و دوما براساس اصول اصلی در لوگو صفحه آرایی انتخاب و پیاده سازی نماید.

اصول طراحی لوگو

لوگو قسمت حیاتی هرکسب و کاری در بازاری به حساب می‌آید که رقبای بسیاری در آن در‌پی جلب نظر مشتریان می باشند.

لوگو تبدیل به ابزار بازاریابی مؤثری شد‌ه‌است تا محصول ها و خدمات شرکت را به مشتریان هدف برساند ولی این مزایا فقط در صورتی وجود خواهند یافت که پیاده سازی لوگو حرفه ای باشد.

۱٫ طرحتان باید معمولی باشد

یکی‌از اصول پیاده سازی لوگو ی عالی این میباشد که مفهومی معمولی داشته باشد.

شایسته ترین لوگو، لوگویی میباشد که به بیننده حسی آنی و شفاف از «شما» بدهد و پاک و عاری از در هم ریختگی باشد.

در مجموع، هر چه معمولی‌تر بهترسادگی تاثیرگذارتر میباشد.

یادتان باشد که از لوگو به روش‌های متفاوت، در سکوهای گوناگون و در فرمت‌ها و اندازه‌های متعدد استفاده می‌گردد، براین اساس جزئیات پیچیده گم می گردند.

لوگوی توانمند عنصرها و المان‌های کمی دارد که هر کدامشان را می‌توان به آسانی شناسایی کرد و در انتقال حرفی که می خواهید بزنید، نقش دارند.

درصورتی که عناصری در لوگوی خویش دارید که نقشی در کلیت طرح ندارند، آنان‌را دور بریزید.

براین اساس، اولین و مهم ترین اصل در پیاده سازی لوگو، دوری از ابهام و ساده کردن طرح لوگو تا حد قابلیت میباشد.

طراح بایستی اطمینان حاصل نماید که مخاطبان میتوانند پیام کسب و کار را از طریق طرح لوگو بفهمند.

لوگوهای پیچیده با رنگ‌ها، فونت‌ها و عنصرهای دکوری بسیار می تواند سبب ساز حواس‌پرتی بیننده گردد و یک طرح معمولی نیازی به توضیح کارشناسی ندارد و حتی بینندگان ساده نیز میتوانند بلافاصله پیام لوگو را بفهمند.

۲٫ طرح بایستی به یاد ماندنی و بی‌زمان باشد

می خواهید هر سال یک لوگوی تازه پیاده سازی نمایید؟ این عمل برای کسب و کارهای کوچک امکان پذیر نیست.

از طرف دیگر، تغییرات دائمی در طرح اساسی لوگو به دلایل مختلفی سفارش نمی شود.

در شرایطی که لوگوی خویش را مکرراً پیاده سازی نمائید، مشتریان شما گیج و گم خواهند شد.

لوگو بایستی امروزی و مدرن باشد ولی نباید چنان مد روز باشد که وقتی جریان مد رد شد، لوگوی شما کهنه و از مد افتاده به نظر رسد.

زیرا در‌این‌حالت‌ کمپانی شما به نظر مشتریان آینده، قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهد رسید.

تنها کافی میباشد توجه نمایید رویکردی کلی امروزی باشد و ارکان خاصی مثل رنگ‌ها و رویه‌ها را در لوگو به فعالیت ببرید.

۳٫ استفاده‌ی صحیح و استراتژیک از رنگ‌ها

دقت داشته باشید که طرح لوگوی شما می بایست دیدنی باشد. استفاده‌ی مدبرانه از رنگ‌ها می تواند ظاهری اختصاصی به لوگوی شما بدهد.

رنگ‌ها این توانایی بی‌نظیر را دارا‌هستند که احساسات مارا بر انگیزند. از جمله، زمانی رنگ قرمز را می بینیم، حس تهاجم، علاقه، انرژی و شور پیدا میکنیم.

این یعنی در شرایطی که تجارت شما با تولیدات یا خدماتی سر و کار داراست که استفاده کننده آن نسل جوان میباشد، از رنگ قرمز در لوگوی خویش استفاده فرمایید.

رنگ آبی با هوش و دوستی مرتبط میباشد به این ترتیب در وبسایت‌های کانال‌های اجتماعی مثل فیس بوک، لینکدین و غیره به کار رفته میباشد.

صورتی نماد ملایمت بوده و معمولاً در هر چیزی که مرتبط با محصولات زنانه مثل لباس یا این که کفش میباشد، به کار می‌رود.

زرد امید و تازگی و سبز رنگ طبیعت، تازگی و سلامت میباشد.

به این ترتیب از مخلوط رنگ‌هایی به کار گیری نمائید که می توانند احساساتی را که میخواهید، برانگیزند.

این احساسات یا عاطفه ها پیامی می‌باشند که میخواهید از طریق لوگوی خویش به مشتریان هدف منتقل نمائید.

۴٫ لوگوی شما بایستی تطبیق پذیر و چند‌منظوره باشد.

تجارت شما از لوگو در سطح های مختلفی به کار گیری می‌نماید. این سطح ها می توانند به کوچکی مهر یا محصول های تبلیغاتی مثل خود کار باشند.

در حالتی که جزئیات شما در لوگو در چاپ به وضوح قابل مشاهده نباشند، می بایست لوگوی خود را مجدد پیاده سازی فرمائید.

ممکن میباشد طرح لوگوی شما پیچیده باشد. پیشنهاد می شود که ارکان نامطلوب را بردارید.

در صورتی‌که رنگ‌ها و خطوط زیادی وجود دارند، موردهای مازاد را بردارید.
اصول طراحی لوگو
همینطور، در حالتی که لوگوی شما قرار میباشد تحت عنوان بخشی از پیاده سازی بیلبورد در سطوح بزرگ مثل بیلبورد ظاهر گردد، می بایست از نظر اندازه و بعد ها با آن متناسب باشد.

یعنی لوگو نباید از یک طرف کشیده گردد.

برای اینکه پیاده سازی تطبیق پذیر باشد، در پیاده سازی آن از گریدهای پیاده سازی به کارگیری نمائید.

این‌راه کمک می‌نماید توازن خوبی در میان عنصرهای گوناگون لوگو وجود داشته باشد.

لوگوی شما به صورت‌های متعدد و در جاهای متفاوتی به کارگیری خواهد شد. برای مثال:

  1. در پیاده سازی تی شرت، کلاه کپ، ساک و بسته بندی
  2. روی خودکار، جا کلیدی و بطری آب
  3. در بنرهای بسیار عمودی یا افقی
  4. در پس زمینه‌های سیاه و سفید (از طراح خویش بخواهید لوگو را سیاه و سفید نیز پیاده سازی کند تا در شکل لزوم پاسخگوی این نیازتان باشد)

۵٫ به صورت سیاه و سفید بایستی عالی باشد

یادتان باشد که تبلیغ تجارت خویش را در خبر نامه‌ها، مجلات، تراکت و غیره خواهید کرد.

در‌این تبلیغات، معمولاً منتشر کننده از اطلاع رسانی‌های بدون رنگ استفاده می‌نماید.

در این حالت، لوگوی شما بایستی طوری باشد که به صورت سیاه و سفید نیز تاثیرش را بر کاربر بگذارد.

لوگوی شما در موقعیت رنگی تاثیرگذار میباشد ولی در‌صورتی‌که در تبلیغات خبرنامه‌ای تاثیرگذار نباشد، می بایست مجدد آن را پیاده سازی فرمائید.

همینطور، به احتمال بسیار زیاد مدارکی را با فکس برای مشتری ارسال خواهید کرد.

لوگو می بایست اثر خوبی در مدارک فکس شده‌ی بدون رنگ بگذارد. همینطور توجه فرمایید که لوگو در تراکت‌های تبلیغاتی نیز قشنگ به نظر رسد.

۶٫ لوگوی خویش را ماندگار پیاده سازی فرمائید

یکی‌از خصوصیت‌های لوگوهای شرکت‌های جهانی این میباشد که شاهکارهایی ماندگار می‌باشند.

لوگوی شما بایستی طوری پیاده سازی گردد که مدت‌ها در ذهن کاربر بماند.

در‌حالتی که این اتفاق نیفتد، لوگو نمی‌تواند وفاداری مشتریان شما را بخرد.

ترفندی ساده برای اصول پیاده سازی لوگوهای ماندگار این میباشد که نخست مفهومی مخصوص داشته باشید.

مفهوم طرح منحصر به فرد مفهومی میباشد که کسی پیش از ایناستفاده نکرده نباشد.

به عنوان مثال، طرح لوگوی نایک منحصر به فرد میباشد زیرا یک تیک معمولی میباشد که هیچ کمپانی ورزشی دیگری قبل و بعداز نایک از آن استعمال نکرده است .

لوگوی پپسی یا کوکاکولا و مک دونالد نیز نمونه‌های خوبی از طرح‌های ماندگار میباشند.

این لوگوها بخشی از تمدن اجتماعی امروزی گردیده‌اند. برای رسیدن به پیاده سازی به خاطر ماندنی برای لوگوی خویش، صرفا میتوانید به طراحان گرافیک حرفه ای اعتماد نمائید.

۷٫ لوگوی عالی می بایست متناسب باشد

لوگوی حرفه ای و اصولی می بایست متناسب با مقصود مورد نظر شرکت باشد. لوگو می بایست برای کاربر مورد نظر مطلوب باشد.

برای مثال، لوگوی اسباب بازی فروشی می تواند رنگی و بانمک باشد البته برای یک شرکت حقوقی، نمی‌توان از این مشخصه‌ها استفاده نمود.

۸٫ میراث برند

مدام موقع پیاده سازی یک لوگوی نو برای برندی موجود به میراث برند دقت نمائید.

بخش اعظمی از برندها به دنبال پیاده سازی لوگویی تازه میباشند تا به مشتری بگویند که با زمان، دگرگونی پیدا کرده‌اند یا برای اینکه لوگوی خویش را ساده‌تر و ماندگار‌تر بسازند.

با وجود این، بسیاری از طراحان در استراتژی ساده سازی غرق می گردند و یادشان می‌رود که مارک تاریخچه‌ای داراست.

نمی‌توانید لوگوی کهن را کاملاً نادیده بگیرید و به پیام آن و مقصود برند بی‌توجه باشید.

۳ نکته برای اصول طراحی لوگو موفق

آیا طراح با دانستن این اصول قطعا لوگوهای موفق و اثر گذار پیاده سازی خواهد کرد؟ متاسفانه، خیر!

پیاده سازی لوگو سه طرف دارد: سفارش‌دهنده‌ی لوگو، طراح و کاربر لوگو. بدین ترتیب، لوگو دیزاینر به‌تنهایی نمی‌تواند لوگوی خاص و موفقی پیاده سازی نماید.

خوب میباشد که طراح و برندها علاوه‌بر درنظرداشتن اصول لوگو صفحه ارایی به موارد پایین نیز دقت داشته باشند:

۱. اصول طراحی لوگو موفق حاصل تعامل سازنده‌ی طراح و برند میباشد.

قبل‌از هرچیز طراح و برند بایستی خیلی کامل و ظریف مخاطب و همینطور پیامی را که لوگو قرار میباشد به استفاده کننده برساند، معلوم نمایند.

۲. لوگو می بایست آزموده شود.

زمانیکه طراح و برند به برنامه ای نهایی رسیدند می بایست آن را آزمایش نمایند.

یعنی از گروهی از اشخاص (مخاطبان لوگو) بخواهند تا لوگو را ببینند (کمتر از ۱۵ ثانیه) و آن‌گاه‌ از آنها بخواهند که لوگو را توضیح دهند و بگویند از آن چه فهمیدند.

در آزمونی دیگر، می بایست لوگو درکنار لوگوهای دیگر (دستکم ۸ لوگو) قرار داده گردد و بعدازاینکه اشخاص برای زمان کوتاهی لوگوها را دیدند، از آن ها پرسیده گردد کدام لوگوها را به‌خاطر می آورند.

۳. براساس نتیجه ها آزمایش‌ها، شاید مورد نیاز باشد لوگو بازطراحی یا این که المان‌هایی از آن کم خواهد شد.

به‌یاد داشته باشید که هرچه المان‌ها و اجزای لوگو کمتر باشد، خوب میباشد.

طرح می بایست حروف و اشکالی را داشته باشد که برای جابجایی پیام به استفاده کننده ضروری میباشد.

همینطور خوب میباشد برای تعیین رنگ‌های لوگو از Pantone Matching System (PMS) مصرف شود تا در همه‌ی دستگاه‌ها و مرورگرها رنگ‌های به‌کاررفته ظریف نمایش داده شوند.

چرا رعایت اصول پیاده سازی لوگو اهیمت دارد؟اصول طراحی لوگو

لوگو در پیشبرد فعالیت ها در دنیای رقابتی اهمیت زیادی داراست. تجارت شما بایستی با شرکت‌های به نام قدیمی و نیز شرکت‌های نو‌کار رقابت نماید.

درست است که طرح بازاریابی مطلوب ضروری میباشد ولی مهارت‌های رابطه تصویری نیز به همان اندازه اساسی می باشند.

با کمک ابزارهای تصویری مثل لوگو، بیزنس می تواند ارتباطی آنی با کاربر برقرار نماید.

قطعاً میدانید و قبول دارید که در دنیای فوق رقابتی امروز، اداره کردن تجارت ساده نمیباشد.

طبق گزارشات، ۸۰ درصد از کسب و کارهای کوچک در همان سال اولیه تعطیل میشوند.

سایر ان ها نیز ظرف دو تا سه سال از بازار محو می گردند.

صرفا تعداد انگشت شماری می توانند جای خویش را حفظ نمایند.

البته کدام کسب و کارها شکست میخورند و کدام یک طعم توفیق را می‌چشند؟

دیده شد‌ه‌است که شرکت‌هایی که کارایی مضاعفی کرده و سعی می‌نمایند نام‌و‌نشان بصری مارک خویش را قوی بسازند، در بازار برنده میشوند.

اشخاصی که به برندسازی اهمیت نمی‌دهند، محکوم به باخت میباشند.

ایجاد رابطه تصویری عالی با مردم برای موفقیت هر کسب و کاری اصلی میباشد؛ برای همین میباشد که کارآفرینان امروزی بر تولید رابطه تصویری اختصاصی به‌شخص تاکید ویژه‌ای دارا هستند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. لوگو بخشی از هویت هر مارک میباشد.

۲. پیاده سازی لوگو کاری تخصصی میباشد.

آموزش گرافیک و کار با نرم‌افزارهای پیاده سازی او‌لین گام برای ورود به دنیای لوگو طراحی صفحه میباشد.

۳. لوگوها با نرم‌افزارهای پیاده سازی وکتور ساخته می گردند زیرا طرح‌های وکتور را می شود به‌راحتی به اندازه‌ها و فرمت‌های متعدد تبدیل کرد.

۴. در‌صورتی‌که گرافیک میدانید یا علاقه‌مند به پیاده سازی می‌باشید و فکر میکنید می توانید به کسب‌وکارها کمک نمایید تا نشان (لوگو) مخصوص‌به خودشان را داشته باشند، ایلوستریتور یاد بگیرید و لوگوهای جاودان خلق فرمائید.

امیدواریم مطلب اصول طراحی لوگو از گروه سه سوت برای شما مفید باشد.

  • ۰۱/۰۴/۱۴
  • علی رئیسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی